تبلیغات
سمر
سمر
من به سیبی خشنودم ...

 

ازدواج آسان !! چگونه میتوان ازدواجی آسان کرد !!

 

لطفا بفرمائید چگونه میتوان ازدواج آسان توأم با احكام الهی را درجامعه امروزی بصورت یك فرهنگ در آورد ؟

جواب:

بااهداء سلام وآرزوی توفیق الهی ضمن تشكرازحسن اعتمادشمابه این بخش پاسخ سؤال مطرح شده به حضورتان تقدیم می گردد.
در كل ازدواج در دین اسلام آسان است و این ما هستیم كه در طول سالها و قرن ها با افزودن پیرایه و تشریفات دست وپا گیر موانع پیچیده و دشواری سر راه ازدواج ایجاد كرده ایم . ولی اگر به دستوارت اسلام عمل كنیم تمام موانع برداشته خواهد شد و امر مقدس ازدواج برای همگان سهل و آسان می شود. مشروط بر اینكه همه تصمیم بگیرند تا دستور های اسلام را بپذیرند و به آن عمل كنند .
اما بعضی از مشكلات مصنوعی و غیر معقول باعث شده بسیاری از دختران و پسران و زنان و مردان در تنگاه قرار بگیرند و از ازدواج غولی وحشتناك برای آنها ساخته است .
از جمله ی این مشكلات :
1- تشریفات و پیرایه های عریض و طویل و مهریه ی سنگین .
2- مشكل پسندی به بهانه های مختلف.
3- مسئله ی ناداری و فقر.
4- آزادی غلط و گریز از مسئولیت سرپرستی خانواده.
5- عذر ادامه تحصیل .
6- تأخیر ازدواج به بهانه ی آنكه هنوز زود است.
7- مشكل عدم توافق پدر و مادر یا فرزندان یا اقدام شوهر اول.
8- مشكل مسكن.
9- ترس از بچه دار شدن یا تقدس بینی و تعصب غلط وفاداری به شوهر اول .
كه باید هر یك از اینها به گونه ای حل شود :
1) حذف تشریفات و رسم های غلط: جوانی كه هنوز از نظر اقتصادی لوازم ابتدایی زندگی خود را نتواسته تأمین كند و به سن ازدواج رسیده و كل سرمایه او مثلا؛« 50 هزار تومان» است, ناگهان متوجه می شود كه ازدواج او نیاز به دو برابر پول او دارد در صورتی كه اگر اسلامی عمل شود بایست هزار تومان آن برای ازدواج ساده كافی باشد . ولی بعضی در همان اول كار با قرض وقوله و اقساط و چك و سفته درگیرشده و ابتدای زندگی شیرینش با رنجهاو تخلیها همراه است ؟
در مورد مهریه هم نظر اسلام روی كم گرفتن میزان مهریه است به طوری كه پیامبراكرم « صلی الله علیه واله »می فرماید : « خوش قدمی و بركت زن در كمی مهریه اوست و كم پولی برای جوان عیب نیست بلكه باید تشریفات زائد و اسراف ها و رسوم واهی و غلط را در همه ی امور زندگی در مراسم ازدواج حذف كنیم و مطابق دستورات اسلام و شیوه پیشوایات بزرگ اسلام رفتار نمائیم تا امر مقدس ازدواج برای همگان آسان شود .
2) مشكل پسندی : یا وسوسه در انتخاب همسر چه از طرف پسر و چه از طرف دختر چرا كه یگانه هدف آنها از ازدواج جمال و زیبایی ظاهری است از این رو دختران یا زنان معرفی شده را به خاطر قیافه شان نمی پسندد یا دختران و زنان خواستگاران را از نظر جمال و قامت پسند نمی كنند. اگرچه زیبایی از نظر اسلام معیار ازدواج محسوب میشود, اما مشكل پسندی به بهانه های غیر منطقی نباید در میان باشد و گرنه توفیق به دست نمی آید . رسول خدا فرمود : «كسی كه در ازدواج هدفش تنها زیبایی است به این هدف نخواهد رسید. و كسی كه هدفش ثروت است , خدواند او را به همان ثروت وا می گذارد او ( ثروت عامل نجات او نخواهد بود ) بنابراین بر شما باد به اینكه همسر دیندار بر گزینید.
«وسائل , ج 14 , ص 31 »

3) فقر و نداری : بسیاری به خاطر اینكه خواستگار فقیر است , یا شغل پر در آمد ندارد , جواب منفی به او داده اند و بسیاری برای خواستگار به درخانه ی مستمندان نمی روند. بلكه سراغ ثروتمندان را می گیرد .از آنجا كه فقر و نداری , برای بعضی بهانه ای است برای ازدواج نكردن , قرآن به تمام مسلمانان خطاب می كنند : { ان یكونو ا فقرا ء یغنهم من فضله و الله واسع علیم }یعنی :« اگر فقیر و تهدیست هستند خداوند آنها را از فضل خود بی نیازمی سازد , خداوند وسعت بخش و آگاه است.»
( آیه 32 ,سوره مباركه نور ) پیامبراكرم « صلی الله علیه واله » هم فرمود : كسی كه از ترس فقر و هزینه ی عیالمندی ازدواج نمی كند سوءظن به خدا دارد . راه حل مشكل فقر , همت مردم را می طلبد تا تشریفات و مخارج غیر لازم ازدواج حذف گردد و هزینه های بیجا از میان برود و ساده زیستن و توجه به معنویات به عنوان یك اصل دنبال شود تا ازدواج و تداوم آن برای همگان آسان باشد .
4) آزادی غلط و گریز از مسئولیت سرپرستی خانواده : بعضی از جوانان می گویند: ازدواج انسان را مقید و مسئول می كند. زنانشان می گویند : آزاد باشیم بهتر از این است كه آقا بالا سر داشته باشیم. اگر انسان زن و بچه نداشته باشد همه جا می تواند برود , شب دیر به خانه برگردد و كسی او را بازخواست نمی كند و گفتار ی از همین قبیل. این همان آزادی غلط و گریز از مسئولیت است.اما ازدواج انسان را مقید و كنترل و منظم می كند در صورتی كه انسان بی بند و باری می خواهد. و دوست داردكه هیچگونه قانون و ضابطه ودست اندازی سر راه او نباشد غافل از اینكه این آزادی به طور سریع او را به سوی هلاكت می كشاند .
5) عذر ادامه تحصیل : بعضی ادامه تحصیل را بهانه ای برای ترك ازدواج با تأخیر آن قرار می دهند و همین باعث می شود, كه تا آخر عمر ازدواج نكنند و یا در سن بالا ازدواج كنند در صورتی كه سن ازدواج سن جوانی است و ادامه تحصیل و امثال اینها عذر موجه برای آنها محسوب نمی شود .
6) تأخیر ازدواج به بهانه ی زود بودن آن : آئین اسلام كه آیینی كامل و سلامت بخش است درباره ی تسریع در امر مقدس ازدواج تأكید فراوان می كند و هرگز چنین بهانه ای را نمی پذیرد . روزی پیامبر « صلی الله علیه واله » مردم را به مسجد دعوت كرد و بالای منبر رفت و خطاب به مردم گفت : «جبرئیل نزد من آمد و این پیام را از طرف خدا به من داد و گفت : دوشیزه گان همانند میوه های روی درختان هستند , كه اگر رسیده شوند باید آنها را چید و گرنه تابش خورشید آن میوه را تباه میكند .و باد اجزای فاسد شده ی آنها را پراكنده می سازد . همچنین دوشیزه گان وقتی كه به سن رشد رسیدنددوایی برای آنها جز شوهر انشان نیست و در غیر این صورت در پرتگاه خطر فساد هستند. زیرا آنها هم بشر می باشند.
« فرو ع كافی , ج 5 , ص 337 »
7) مشكل عدم توافق پدر و مادر یا سایر بستگان : بعضی فامیل به جای اینكه تلاش در تشكیل پیوند دو جوان بكنند در عوض با سنگ اندازی , گره در كار ازدواج جوانان می اندازند از نظر اسلام عدم توافق بستگان هیچگونه مانع بر سر راه نخواهد بود و فقط در ازدواج دختر و دوشیزه اجازه ی پدر شرط است . و او هم اگر به حد رشد رسیده و مصلحت خود را تشخیص می دهد. هر گاه همسر مناسب پیدا شود به فتوای بسیاری از مراجع تقلید اجازه ی پدر و مادر در این مورد نیز شرط نیست. باید توجه داشت كه پیامبر اكرم « صلی الله و علیه واله » فرموده : پدری كه فرزندش به حد بلوغ رسیده و امكانات ازدواج او را داشته و در عین حال به آن اقدام نكرده در گناهی كه فرزندش بر اثر بی همسر ی انجام می دهدشریك بوده و آن گناه برای هر دو نوشته می شود .
« وسائل الشیعه , ج 15 , ص 10 »
8) مشكل مسكن : اگر چه این مشكل اساسی است. اما در عین حال نباید سد راه ازدواج گردد زیرا ؛ اولا : بسیاری پس از ازدواج این مشكل را حل كرده و دارای مسكن میشوند : ثانیا : روی هم رفته وقتی كه زیانهای بی همسری را با شكل مسكن مقایسه می كنیم ضایعات مشكل مسكن بسیار كمتر از ترك ازدواج است.
ثالثا : مشكل مسكن باید با همت و كاردانی بر اساس روحیه ی استقلال طلبی و بعلاوه تعاون و همكاری دولت و ملت حل گردد .
9) تر س از بچه دار شدن : بعضی ازنظر نیازهای مادی و بعضی تربیتی و فرهنگی به این موضو ع می نگرند .از نظر مالی پیامبر اكرم «صلی الله علیه واله » می فرماید : هر كس ازدواج را به خاطر ترس از مخارج زن و فرزند ترك كند به خدای بزرگ سوء ظن دارد .
« وسائل الشیعه , ج 14 , ص24 »
از نظر فرهنگی هم اختیار با خود انسان است او می تواند با كنترل های شرعی فرزند خود را هر طور می خواهد تربیت كند .
10 ) تقدس بی جا و تعصب غلط و فاداری به شوهر اول : هیچ جای اسلام نیامده كه باید به شوهر اول وفادار بود ودر صدر اسلام زنان پاكدامن و مورد قبول خاندان نبوت پس از فوت یا شهادت شوهر اول ازدواج مجدد می كردند و آن را موجب خشنودی خدا می دانستند. اگر این عوامل و مشكلات برداشته شود , براستی می توان ازدواج آسان توأم با احكام الهی را در جامعه گسترش داد .
« ازدواج آسان و شیوه ی همسر داری , محمد مهدی اشتهاردی , ص 94 – 157 »
برای اطلاعات بیشتر به كتا بهای زیر مراجعه كنید .
1- راهنمای ازدواج و طلاق , حسن جمشیدی و عطاری كرمانی.
2- بهداشت روانی ازدواج , احمد حسینیا.
3- جوانان می پرسند و با چه كسی ازدواج كنیم ؟ استاد اسد الله


 

 

 

قالب وبلاگ

جاوا اسكریپت

جاوا اسكریپت